T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ANKARA / MAMAK - Mamak Rehberlik ve Araştırma Merkezi

Sıkça Sorulan Sorular

Ekm

1- Eğitsel değerlendirme ve tanılama nedir ve nerede yapılır?

        Eğitsel değerlendirme ve tanılama, herhangi bir sebepten bireyin, çeşitli ölçme ve değerlendirme araçları ile gerek akademik gerekse  zihinsel olarak performansının değerlendirilmesidir. Rehberlik Araştırma Merkezlerinde bu hizmet sunulur.

Ekm

2-Bireylerin eğitsel değerlendirmesi ve tanılamasıyla ilgili ilk başvuru RAM'a kimler tarafından yapılabilir?

         Eğitsel değerlendirme ve tanılama başvuruları okul yönetimi, veli ya da zihinsel engeli olmayan 18 yaşından büyük bireyin kendisi tarafından, resmî kurumlarda bakım ve barınma hizmetinden yararlanan bireyler için ise kurumun resmi yazı ile görevlendireceği personel tarafından yapılır

Ekm

3-Sağlık sorunları nedeniyle RAM'a gelemeyecek durumda olan bireylerin eğitsel değerlendirme ve tanılama işlemleri nerede yapılır?

         Sağlık sorunları nedeniyle RAM’a gelemeyecek bireylerin ilgili iş ve işlemleri     velisinin yazılı başvurusuna istinaden    bu bireylerin    bulunduğu ortamlarda yapılır.

Ekm

4-Eğitsel değerlendirme ve tanılama ya da yerleştirme kararlarına yapılan itirazlar (yeniden değerlendirilme isteği) ne kadar sürede karara bağlanır?

          İl veya ilçe özel eğitim hizmetleri kuruluna yapılacak itirazlar, itirazın kurula ulaştığı günden itibaren en geç otuz iş günü içerisindesonuçlandırılır. Sonuç veliye, okula ve RAM’a yazılı olarak bildirilir

Ekm

5-Eğitsel değerlendirme ve tanılama için hangi rehberlik ve araştırma merkezine başvuru yapılır?

Herhangi bir okula kayıtlı olmayanlar için ikamet adresi ya da bakım ve barınma hizmetinden yararlandığı kurumun bulunduğu bölgedeki RAM’a başvuru yapılır. Okula kayıtlı bireylerin başvuruları ise okulun bulunduğu bölgedeki RAM’a yapılır.

Ekm

5-Eğitsel değerlendirme ve tanılama için hangi rehberlik ve araştırma merkezine başvuru yapılır?

Herhangi bir okula kayıtlı olmayanlar için ikamet adresi ya da bakım ve barınma hizmetinden yararlandığı kurumun bulunduğu bölgedeki RAM’a başvuru yapılır. Okula kayıtlı bireylerin başvuruları ise okulun bulunduğu bölgedeki RAM’a yapılır.

Ekm

6-Eğitsel değerlendirme ve tanılama ne zaman yapılır?

            Eğitsel değerlendirme ve tanılama, bireyin tüm gelişim alanlarındaki özellikleri ve akademik disiplin alanlarındaki yeterlilikleri ile eğitim ihtiyaçları birlikte değerlendirilerek eğitimin her tür ve kademe-sindeki geçişlerde yapılır  

Ekm

7-Eğitsel değerlendirme ve tanılama için gerekli olan belgeler nelerdir?

              Eğitsel değerlendirme ve tanılama için; bireyin, velisinin ya da okul yönetiminin yazılı talebi, koruyucu aile yanında kalan bireyler için yapılan başv urularda  koruyucu aile belgesi, okula kayıtlı öğrenciler için Eğitsel Değerlendirme İstek Formu, gerektiğinde sağlık raporu, bireyin kendisi ile birlikte anne -bab  ası ya da y asal v asisi ni n kim liği, an ne ve babanın ayrı olması durumunda velayet belgesi istenir.

Ekm

8-Eğitsel değerlendirme ve tanılama ya da yerleştirme kararlarına nasıl itiraz edilir?

          Eğitsel değerlendirme ve tanılama ya da yerleştirme kararlarına itirazlar il/ilçe özel eğitim hizmetleri kuruluna yapılır. RAM’a yapılmaz.

A) Veli, eğitsel değerlendirme ve tanılama ya da yerleştirme kararlarına, kararın kendisine tebliğ edildiği tarihten itibaren otuz iş günü içinde itiraz edebilir.

B) Yerleştirme kararı verilen okul yönetimi, öğrencilerin okula kayıt tarihinden itibaren en az otuz iş günü izleme süreci sonunda öğrenciyle ilgili eğitsel değerlendirme ve tanılama ya da yerleştirme kararına itiraz edebilir.

Ekm

9-Erken çocukluk dönemi eğitimi hizmeti kim tarafından planlanır?

                Bu hizmet velinin yazılı talebi üzerine Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporu doğrultusunda il veya ilçe özel eğitim hizmetleri kurulunca planlanır.  

Ekm

12- Erken çocukluk döneminde sunulacak eğitim kimler tarafından yürütülür?

              Erken çocukluk döneminde sunulacak eğitim hizmetleri özel eğitim öğretmenleri, okul öncesi öğretmenleri, çocuk gelişimi ve eğitimi öğretmenleri tarafından yürütülür.

Ekm

10-Özel Eğitim Hizmet yönetmenliğine göre erken çocukluk dönemi eğitimi hangi yaş aralığını kapsar?

          Erken çocukluk dönemi eğitimi 0-36 aylık özel eğitime ihtiyacı olan çocukları kapsar.

Ekm

11- Erken çocukluk döneminde eğitim faaliyetleri kaç saat yapılır?

            Eğitim faaliyetleri her bir çocuk için haftada 2 gün, ikişer eğitim saati olacak şekilde, okulun ders saatleri içinde veya dışında ihtiyaç halinde hafta sonu da planlanabilir. Bir eğitim saati 40 dakikadır.

Ekm

13- Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin okulöncesi eğitim dönemi hangi yaş aralıklarını kapsamaktadır?

                Kayıtların yapıldığı eylül ayı sonu itibariyle 36 ayını tamamlayan ve 66 ayını doldurmayan çocukların kaydı özel eğitim anaokuluna ya da özel eğitim anasınıfına yapılır.

Ekm

14- Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin okul öncesi eğitimi uzatılabilir mi?

               Evet uzatılabilir. Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerden kayıtların yapıldığı yılın eylül ayı sonu itibariyle 66, 67, 68 aylık olanların velisinin yazılı talebiyle; eylül ayı sonu itibariyle 68 ayını tamamlamış, 79 aydan gün almamış olan ve ilkokula başlamaya hazır olmadıklarını Durum Bildirir Tek Hekim Sağlık Raporu ile belgeleyen öğrencilerin Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporu doğrultusunda okul öncesi eğitime 1 yıl daha devamı sağlanır.

Ekm

15- Özel eğitim alt Sınıfı mı ? yoksa Özel Eğitim Sınıfı mı ?

 Doğru İfade Özel Eğitim Sınıfıdır

Ekm

16- Özel eğitim sınıfı nedir?

            Okul ve kurumlarda, durumları ayrı bir sınıfta eğitim görmeyi gerektiren özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için yetersizlik türü, eğitim performansları ve özellikleri göz önün-de bulundurularak, özel araçgereçler ile eğitim materyalleri sağlanarak oluşturulmuş sınıflardır

Ekm

17- Özel eğitim sınıfı nasıl açılır?

              Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporu doğrultusunda ayrı bir sınıfta eğitim almalarına karar verilen özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için resmî ve özel okullarda il veya ilçe özel eğitim hizmetleri kurulunun teklifi doğrultusunda Valilik Oluru ile özel eğitim sınıfları açılır.

Ekm

18- Özel eğitim sınıfı açılması teklifinde hangi bilgilere yer verilir?

             Özel eğitim sınıfı açılması için düzenlenecek Valilik Olurunda, bünyesinde özel eğitim sınıfı açılacak olan okulun adı, açılacak özel eğitim sınıfının kademesi, sınıfta uygulanacak eğitim programı ve eğitim verilecek yetersizlik türüne dair bilgiler yer alır.

Ekm

19- Orta-ağır zihinsel / orta-ağır otizm tanılı bireyler için açılan özel eğitim sınıflarında eğitim kademelerine göre hangi eğitim programı uygulanır?

                     İlkokullarda özel eğitim uygulama okulu programı (1. Kademe), ortaokullarda özel eğitim uygulama okulu programı (2. kademe) ve liselerde açılan özel eğitim sınıflarında özel eğitim uygulama okulu programı (3. kademe) uygulanır.

Ekm

20- Hafif zihinsel / hafif otizm / görme veya işitme yetersizliği olan bireyler için açılan özel eğitim sınıflarında eğitim kademelerine göre hangi eğitim programı uygulanır?

           Hafif zihinsel / hafif otizm / görme veya işitme yetersizliği olan bireyler için açılan özel eğitim sınıflarında ilkokul ve ortaokulda ilk-öğretim programı, lisede ise özel eğitim meslek okulu programı uygulanır.

Ekm

21- Okul öncesi eğitim kademesinde açılan özel eğitim sınıflarında hangi eğitim programı uygulanır?

               Okul öncesi eğitim kademesinde açılan özel eğitim sınıflarında okul öncesi özel eğitim öğretim programı uygulanır.

Ekm

22- Özel eğitim sınıflarına giden öğrencilerin eğitimi nasıl planlanır?

               Öğrencilerin takip ettikleri özel eğitim programları temel alınarak BEP (Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı) hazırlanır.

Ekm

23- Okul öncesi kademesinde açılan özel eğitim Sınıflarında dersler /etkinlikler kim/kimler tarafından yapılır?

      Okul öncesi kademesinde açılan sınıflarda etkinlikler okul öncesi öğretmeni ile özel eğitim öğretmeni tarafından yapılır.

Ekm

24- İlkokul, ortaokul ve lise kademelerinde açılan özel eğitim sınıflarında dersler kim tarafından okutulur?

              İlkokul, ortaokul ve lise kademelerinde açılan sınıflarda dersler özel eğitim öğretmenleri tarafından okutulur.

       Ancak, ilkokullarda haftalık ders çizelgesinde yer alan din kültürü ve ahlak bilgisi ile diğer kademelerdeki din kültürü ve ahlak bilgisi, görsel sanatlar, müzik ve beden eğitimi alanlarına ilişkin dersler ile meslek dersleri ilgili alan öğretmenleri tarafından okutulur. Alan öğretmeni tarafından okutulan derslere özel eğitim öğretmenleri ders işlenişine destek vermek üzere katılır.

Ekm

25- Eğitim kademlerine göre açılan özel eğitim sınıflarında kaç öğretmen görevlendirilir?

 


  1.  Özel eğitime ihtiyacı olan çocuklara yönelik açılan her anasınıfı için 1 özel eğitim öğretmeni, 1 okul öncesi öğretmeni;
  2.  Görme ve işitme engellilere yönelik ilkokullarda açılan her sınıf veya şube için 1 özel eğitim öğretmeni;
  3.  Orta ve ağır düzeyde zihin engelliler ile otizmli öğrenciler için ilkokul, ortaokul ve liselerde açılan her sınıf veya şube için 2 özel eğitim öğretmeni;
  4.  İlkokul ve ortaokul kademesinde hafif düzeyde zihin engellilere yönelik açılan her sınıf veya şube için 2 özel eğitim öğretmeni;
  5.  Lise kademesinde hafif düzeyde zihin engelliler için açılan her sınıf veya şube için 1 özel eğitim öğretmeni;
  6.  Birden fazla engellilere yönelik açılan her sınıf veya şube için alanın gerektirdiği engel durumu dikkate alınarak 2 özel eğitim öğretmeni görevlendirilir.